De Hustlers maken oost-afrika onveilig

29 mei 2010 - Iringa, Tanzania

Beste allemaal,

Wij kunnen bij deze melden dat het prima met ons gaat. Ondertussen zijn we vanaf Ghana naar Nairobi gevlogen om daar ons tocht weer te vervolgen. Tot nu toe blijkt dit een zeer verstandig besluit te zijn geweest....

Vertrek Ghana

Na een week bijgekomen te zijn aan de kust in Ghana gingen we terug naar de hoofdstad om het vliegtuig te pakken. Ondertussen pakte Niels nog even een ouderwetse afrikaanse voedselvergiftiging mee na een steak in een duur restaurant.

We besloten 5 uur voor vertrek op het vliegveld te staan zodat we genoeg marge hadden om de fietsen in te pakken en voor eventuele ‘Afrikaanse bureaucratie’. Het inpakken van de fietsen ging volgens schema maar voor de bureaucratie hadden we toch te weinig marge ingebouwd. Het leek wel dat op elke post op het vliegveld incapabele mensen neergezet waren. De eerste geloofde niet dat je voor Kenia gewoon een visum op het vliegveld in Nairobi kan kopen. Na 20 minuten gebeld te hebben bleek hij toch overtuigd. Vervolgens moesten we onze fietsen nog een keer ‘plasticiferen’ en of we natuurlijk even 30 dollar konden lappen. Vervolgens werden fietsen uitvoerig onder een scanner geplaatst, misschien dat er wel explosieven, leeuwenhoofden of slagtanden in het frame verstopt zitten?? Na 5 dollar smeergeld betaald te hebben werden de fietsen ‘plotseling’ goedgekeurd. Zo werden we op elke post wel opgehouden, blijkbaar weten ze dat blanken smeergeld gaan betalen als ze op het punt staan om hun vlucht te missen. Het meest typerende was dat een medewerker ons vertelde dat ons ticket niet klopte. Na een uitleg van Anton hoe een vliegticket werkt, bleek het toch wel te kloppen. Uiteindelijk stapten we stuiterend van de stress, 15 minuten voor vertrek in het vliegtuig...

Gelukkig werden er hollywood films gedraaid, kregen we goed eten, Heineken en koffie dus waren we weer snel rilext.

Nairobi

In eerste instantie hadden we ca. 3 dagen in Nairobi gepland, maar we bleken in een soort ‘backpacker’ beland te zijn waar allerlei westerse en aziatische toeristen verbleven. Dit bleek toch zo gezellig te zijn dat we uiteindelijk ruim 2 weken bleven. Weer helemaal volgetankt en bijgegeten stapten we uiteindelijk weer op de fiets richting Tanzania.

Tanzania

Zodra we het land binnenkwamen werden we gelijk verwend met fantastische uitzichten op bergen waaronder de Kilimanjaro. Dit was gelijk verreweg het mooiste traject wat we tot nu gefietst hebben. In noord Tanzania hebben we ook nog 2 wildparken onveilig gemaakt. Het meest spectaculaire was een nationaal park wat zich op 3000 m hoogte bevindt, en gelegen is in een krater van een vulkaan. Zie foto’s voor meer uitleg.

Vanaf daar volgde een traject richting het zuiden over een onverharde weg. In totaal hebben we nu 700 km aaneensluitend onverhard gefietst. Dit is wel een ervaring op zich, doordat de wegen zo slecht zijn begin je aan het einde van de dag je nieren goed te voelen en lijkt het alsof je lichte hersenschudding hebt zodra je van de fiets af stapt. Gelukkig krijg je er ook een hoop voor terug, namelijk vrijwel geen verkeer en prachtige landschappen. De mensen die we tegenkwamen zijn practisch alleen bezig met overleven. Voor voedsel zijn ze afhankelijk van hun eigen akkertje en de vrouwen lijken altijd druk met eten koken, kleren wassen en tegelijkertijd de kinderen in de gaten houden. Hoewel ze practisch niks hebben in materieel opzicht zijn ze altijd vrolijk en zien ze er gelukkig uit. Voor ons bewijst dat weer eens dat geld en luxe het leven wel makkelijker kunnen maken, maar dat je er niet per se gelukkiger door wordt. Als je bijvoorbeeld een wasmachine koopt betekend dit dat je meer tijd krijgt, maar als je die vrijgekomen tijd gebruikt om 10x per dag je mail te checken, de hele dag Wall street zit te controleren of TV zit te kijken (gem. Nederlander kijkt 3 uur tv per dag, gem. Amerikaan kijkt 5 uur) dan schiet je er niks mee op!!

We zijn tot nu toe erg blij met onze keuze voor Oost-Afrika, de temperatuur ligt hier ca. 10 tot 20 graden lager en de mensen zijn minder bedelend dan in West-Afrika.

Als we terugdenken aan West-Afrika dan waren de omstandigheden toch wel te zwaar om te fietsen. Het kwik steeg regelmatig boven de 40 richting de 50 graden, met gevolg dat we vatbaar werden voor uitputting en ziekte.

Ondertussen zitten wij in Zuid-Tanzania en verwachten over een week in Malawi te arriveren. Vanaf Malawi weten we nog niet wat we doen. Optie 1 is via een rechte lijn door Zimbabwe naar Kaapstad te fietsen, optie 2 is naar Zuid-Mozambique te fietsen. Nadeel van optie 2 is dat we Kaapstad niet meer halen, het voordeel is dat we hier een goede surfspot(Tofo) weten waar we ons wel een paar weken kunnen vermaken..... ;-)

We zijn natuurlijk weer benieuwd naar jullie reacties, en suggesties over welke optie te kiezen worden zeer gewaardeerd!!

Groeten, Anton en Niels

1. Majken:
    Heey lang niet gesproken..;P
    Prachtige foto's, ik wil je fotoboek echt met de hand gaan maken Niels!!!! :D

Niet door Zimbabwe, gewoon relaxed surfen, chillen en een beetje nog luie vakantie houden als jullie weer terug komen

XX Majken
  2. Helma:
    29 mei 2010
    Wat is jullie streefdatum?

Zimbabwe heeft wel de Victoria watervallen, de breedste van Afrika, maar daar komen jullie ws toch niet langs?! Kaapstad heeft ook de voetbal WK, maar daar zijn jullie te laat voor?!

Tofo heeft weer walvishaaien, reuzenmanta (grootste rog), zandstranden, surfmogelijkheden...

Was Kaapstad jullie goal? Een goal is er toch ook om te veranderen?! Als jullie maar genieten, daar gaat 't om, dan geniet ik mee :-p Jullie hebben je goal toch al bereikt, waar de reis ook mag eindigen!

Weet je... just go for it (voor wat dan ook)
  3. Conny en Jos:
    29 mei 2010
    Leef als een afrikaan / wees vrolijk en geniet van iedere belevenis. Stel je doelen niet te strak.
    Groetjes van Conny en Jos
  4. Arnoud:
    Hey mannen,
    mooie foto's en leuk verhaal. Zie dat jullie ervan genieten en daar gaat het om. Die kilometers kun je hier ook wel maken. Met mijn toenmalige vriendin toen - nu mijn vrouw - zijn we tien jaar terug van Nieuw Zeeland naar Nepal gefietst. Heb dan ook beetje een idee wat jullie meemaken.
    Geniet ervan en haast je maar niet.
    Groetjes,
    Arnoud
  5. JJ:
    hullies,

kostelijke verhalen mannen, wat een belevenissen als je dat dan leest vanuit het luie nederland waar iedereen helemaal lijp is van verkiezingen en economische ontwikkelingen effe wat anders met mooie fotoos erbij. Leuk dat jullie opa gebeld hebben gisteren, beetje vroeg op de morgen maar hij vond het prachtig. Ik heb gelijk ook eens wat fotoos van jullie op zijn dig foto lijst gezet zodat hij en een ruimer publiek ook de fotoos bij hem kan bekijken. Die zien er ook op dat apparaatje ook best goed uit. Hier alles best, vorig weekend verjaardag opa + bbq + hoop family = gezellig = Jacco + brigitte slecht slapen in caravan want Iz + Arj + Heleen hebben bende in caravan gemaakt en Nel had nog wel zo het bed goed opgemaakt, je snapt het wel bier en wijn geeft plezier verder alles under control.

groet JJ, CK Jan en Martin
    nb. de jongens watertanden natuurlijk van de hevige fotoos
  6. Joos heerebout:
    Ha mannen,
    geweldig fijn iets van jullie te horen, het was alweer lang geleden. Zelf heb ik deze maand mijn man opgezocht die voor een half jaar in Zwitserland werkt. In maart ging ik met de trein, maar nu met de ligfiets. Ik had een route van Antwerpen tot in Zwitsterland van Paul Benjaminse. Heel goed, van rivier naar rivier, van jaagpad naar jaagpad. Ik fietste door de Ardennen Lotharingen, de Vogezen, de Jura, langs het meer van Neufchatel en het meer van Geneve en toen nog een stukje Rhonedal. Daar moest ik nog 800 meter omhoog, maar omdat ik daar op het eind van de dag aankwam heb ik dat per treintje gedaan. De route op zich was niet moeilijk, alleen in de Jura was het even wat lastiger. Hier in de buurt waren ze allemaal erg onder de indruk, maar dat is omdat ze zelf gewend zijn ieder jaar naar Zwitserland te gaan met de auto. Ik zelf was in Noorwegen wel zwaarder gewend, alleen was het nu iets verder, 1000 kilometer in 10 dagen, maar op zich voor ons fietsers niet spectaculair natuurlijk. Heel anders dan Noorwegen, maar ook leuk en mooi.

Groeten en nog een mooie reis verder,
    Joos
  7. Mr. P:
    3 juni 2010
    kerels!

tgaat lekker zo lees ik! heerlijk beetje genieten van de omgeving en jullie kiezen uiteraard de optie om te gaan surfen dat is nogal logisch denk ik!ik ga zelf ook effe maandje ertussenuit, ga effe chillen in noorwegen, maar in afrika weekje surfen lijkt me ook geen gek idee...ik bel wel effe als ik in de buurt ben. maar wat mij opvalt is dat het voor jullie vroeger niet stoer genoeg kon zijn en the easy way voor mietjes was, maar nu is 40 graden ineens te warm en blablabla doen je of dit zwaar is...wat is dat bij jullie? haha ey kerels hou je haaks en ben weer benieuwd naar jullie volgend verhaal!suc6!! en ja trouwens nog bedankt voor de foto!

crazy peter
  8. Jan & Toto:
    11 juni 2010
    Heerlijke tocht mannen. Bedankt voor jullie kaart!

Ps ik zou via de surfspot gaan!
  9. Hans:
    13 juni 2010
    Hey
    Dat klinkt weer eens goed. Als ik jullie was zou ik die fietsen inruilen voor een surfboardje.
    Have fun