Sahel veilig en wel doorkruist

13 april 2010 - Kumasi, Ghana

Beste allemaal,

Aangezien mensen in NL zich al zorgen begonnen te maken is het weer tijd voor een nieuw bericht. Wij kunnen bij deze bevestigen dat we - na 6500 km en ieder een kleine 10 kg af te zijn gevallen – veilig en wel gearriveerd zijn in Ghana. Het stond vooraf niet in de planning om door Ghana te fietsen maar daar komen we later op terug.

In grote lijnen vormt het fietsen door de Sahara en Sahel een combinatie tussen afzien maar ook heel veel genieten. We zitten op de fiets zodra het licht wordt en proberen zoveel mogelijk km’s te maken tijdens de koele uurtjes. Langs de weg zijn een hoop kraampjes te vinden waar we wat te eten kunnen vinden. Gelukkig is oploskoffie ook populair bij de Afrikanen, voor noodgevallen heeft Niels altijd een paar blikjes in zijn tas zitten met Nescafe en melkpoeder.

We zijn ondertussen geobsedeerd geraakt door eten. Het grappige is dat elk land zo zijn ‘specialiteiten’ heeft qua eten. In Senegal en Mali kennen ze qua avondeten alleen rijst met pindasaus, gelukkig konden we ook regelmatig bijzondere lekkere oliebollen vinden. In Burkino Faso konden we naast pindasaus ook eindelijk kiezen voor tomatensaus. Ghana vormt een waar paradijs qua eten voor ons;  s’ochtends kun je brood met gebakken ei krijgen en de rest van de dag rijst met welgeteld drie soorten saus.

S’middags stijgt het kwik vaak tot boven de 40 graden, het enige wat je dan wil doen is in de schaduw zitten en water drinken . Op de fiets beleef je alles op een intense manier en heb je intensief contact met de bevolking. De donkere Afrikanen zijn veel opener en geintresseerder dan de Arabieren. Dat is vaak leuk maar kan ook vervelend zijn aangezien wij als een fietsende portomonnee gezien worden. Dat de kinderen Frans leren op school blijkt ook wel aangezien we 200x per dag: ‘’ Donnez moi une cadeau!!’’ horen. Een aantal kinderen hebben duidelijk een betere opleiding gehad en kunnen variaties maken, zoals: Donnez moi l’argent, donnez moi une velo, donnez moi je kilometerteller, donnez moi je fietstassen, donnez moi alles wat je hebt!!! Na een pittige dag fietsen denk je dan, ik zal eens een flinke hap zand in je gezicht doneren. Maar gelukkig  hebben we ons nog altijd in kunnen houden.

De Afrikanen vragen regelmatig om geld of een ‘cadeautje’, maar zijn over het algemeen vriendelijk tegen ons en we hebben nog geen gevaarlijke situaties meegemaakt. Het enige gevaarlijke was toen we s’avonds wat aan het napraten waren , totdat we op drie meter afstand een geluid hoorden. Het bleek dat een slang naar ons toegeslopen was, vooral Anton had geen zin de nacht door te brengen met een slang dus besloten we hem maar ‘even’  af te maken. Wat volgde was een veldslag waarbij wij op veilige afstand speren en stenen gooiden. Na 1,5 uur wisten we met een speer zijn hoofd te pletten tussen een rots en was het einde verhaal voor de slang. Achteraf bleek het om een pofadder te gaan, de gevaarlijkste slang van Afrika! (zie fotos)

Senegal

Ons laatste bericht hadden we gepost in Mauritanie en vanaf daar zijn we donker Afrika ingedoken om te beginnen met Senegal. Zodra we dit land binnen kwamen maakten we alleen oostelijke kilometers. Het was weer heerlijk om na een maand Sahara weer langs rivieren, irrigatiekanalen en landbouwgronden te fietsen. Naarmate we oostelijker kwamen werd het duidelijk dat de Sahara flink aan het oprukken is. Door overbegrazing duurt het niet lang of er is alleen nog maar een grote zandbak over.

Mali

Ons volgende land  was Mali, dit is één van de armste landen ter wereld. Dit merkten wij vooral doordat veel mannen werkloos langs de kant van de weg zitten en druk zijn met sigaretten roken en thee drinken. Dit in groot contrast met hun vrouwen die zich een slag in de rondte werken. De mannen wachtten op het regenseizoen zodat ze weer op het land kunnen werken. Circa 300 km hebben we over onverharde wegen afgelegd  en zo kwamen we langs idylische dorpjes waar de tijd stil is blijven staan. De contacten met de bevolking vonden we heel prettig en vooral Anton voelden zich helemaal in zijn element. Mogelijk vanwege zijn eerste 2 levensjaren in Kameroen. Niels voelde zich wat minder in zijn element, aangezien hij in Nouakchott ziek was heeft hij niet uit kunnen rusten na de Sahara tocht. Doordat we veel km’s bleven maken en de omstandigheden erg zwaar  waren liep Niels tegen zijn fysieke grens aan en waren we gedwongen 4 dagen niks te doen. Gelukkig gebeurde dit net bij een belgische zendeling dus konden we eindelijk weer Nederlands praten en werden we goed verzorgd.

Burkina Faso

Weer volledig hersteld en bijgegeten stapten we weer op de fiets naar Burkina Faso. Hier zijn we in 4 dagen doorheen gefietst en Anton wist nog wel een leuke ‘ afsnijroute’ naar Ghana. Vol enthiousasme sloegen wij een klein onverhard paadje in. Wat volgde was een soort survivaltocht naar de grens.Tijdens een inhaalmanouvre raakte Anton Niels zijn voortassen en maakte Niels een flinke schuiver. Met Niels onder de schaafwonden bereikten we de grens met Ghana. Aangekomen bij de grens bleek dit geen officiele grensovergang te zijn en kwamen we dus illegaal Ghana binnen.

Ghana

Doordat we geen inreisstempel hadden belanden we in een knap staaltje Afrikaanse bureaucratie en omkoping. Een beambte van de ambassade verplichte ons om 30 euro ‘boete’ te betalen en stuurden ons door naar de regional commander. Deze vertelde ons dat we terug moesten gaan naar de officiele grens, dit betekende voor ons 400km in de bus zitten. Niels pikte dit niet en viel boos uit naar de regional commander. Dit maakte weinig indruk op hem, totdat Niels vertelde dat we 30 euro betaald hadden.  Wat??!!  Reageerde hij. Meteen belde hij de corrupte beambte op en begon hem recht voor ons in het Engels helemaal  af te schieten. I WILL PUNISH YOU!! Schreeuwde hij uit. Twee uur later stond de beambte trillend voor onze deur en ging hij onze stempels regelen.  En zo gebeurden het dat na 3 dagen wachten we eindelijk onze stempels hadden!!

(toevoeging Niels: Anton en zijn afsnijroutes blijven een probleem ;-))

Tijdens de fietsuurtjes hebben we genoeg tijd om over onze belevenissen na te denken. We willen dat dit bericht niet te lang wordt, maar later komen we terug met onze ervaringen over armoede, corruptie, ontwikkelingshulp, zwarte magie, afrikaanse logica, etc. Die houden jullie dus nog tegoed.

Vervolgtocht: ons eerste plan was om via de westkust naar Zuid-Afrika te fietsen. Doordat we in de regenperiode aankomen in Nigeria en Kameroen zien we af van het eerste plan. Ook hebben we weer even genoeg van de armste landen van Afrika. Wat we vooral storend vinden is dat de afrikanen ons regelmatig benaderen met de intentie om een Nederlands visum, Nederlandse studie of simpelweg geld te vragen. We pakken nu het vliegtuig van Ghana naar Kenia om daar onze tocht te vervolgen richting Zuid-Afrika. Er ontstaat dan ook wat meer ruimte in de planning die we op kunnen vullen met surfen en wildparken bezoeken. :-)

De komende week moeten we op ons vliegtuig wachten. De planning is om naar het strand te gaan en maar eens goed uit te rusten na onze Sahara-Sahel tocht. Misschien komen die kilootjes er dan ook weer aan.

Groeten uit Ghana

1. Hermen Visser:
    13 april 2010
    Goed verhaal, lekker kort (toch jammer dat jullie niet wat meer geschreven hebben, ben erg benieuwd). Het is voor mij een feest van herkenning. In Kameroen is het niet anders, je hoort hier constant Nasara (le blanc) cadeau, donne moi le bisquit/bic/vul maar in. Ik kan melden dat het regenseizoen nog niet begonnen is in l'Extrem Nord (wel in Ngaoundere) en dat het rond de 48 graden is. Jullie hebben groot gelijk om naar het oosten te vertrekken, vanaf Ghana wordt het alleen maar erger... Jammer dat jullie niet een paar dagen met me mee kunnen het veld in kunnen.
  2. Conny en Jos:
    13 april 2010
    Vanuit nederland en schouwen-duiveland wordt er ook zendingswerk verricht in ghana, door o.a. de fam.v.d.maas. Heb je daar ook een aldi ?
  3. Niels en Anton:
    Hallo Jos,
    Jammergenoeg nog geen Aldi gezien ;) Heb wel mensen gezien die de plastic zakjes v/d de lidl hadden..
  4. Jonne Carlsson:
    13 april 2010
    In 1 woord fantastisch...
  5. Niels en Anton:
    SANTOS VS AVAGON

Santos: rijd prima en tot nu geen problemen

Avagon
    1: de standaard brak al na 2 weken fietsen
    2: onderdeel van ligstuur is afgebroken
    3: brook zadel is aan 2 kanten ingescheurd. Deze moet opnieuw gelast worden

Naar mijn bescheiden mening betekend dit 3-0 voor Santos
  6. Hans:
    Yo!
    Dit klinkt weer als een erg mooi verhaal zeg. Als de helft er al van waar is vind ik het nog mooi :). Nee hoor, het is echt fantastisch jullie reis. En leuk geschreven ook! Wel super gaaf dat surfen nog op de planning staat. Ik heb in Zuid Afrika erg mooie golven gezien! Het water is er wel koud hoor! Ik heb afgelopen zondag de marathon van Rotterdam gelopen. Was voor mij ook een mooie belevenis. Veel plezier nog!
    Grtz,
    Hans
  7. Ans:
    Hey mannen,

Wat een belevenissen zeg. Klinkt echt als één groot avontuur. Blijf er vooral van genieten!
    Als jullie terug zijn volgt vast jullie reisverslag of boek. (Al een titel in je hoofd?)
    Groeten
    Ans
  8. Joos heerebout:
    13 april 2010
    Dat ongeruste dat klopt wel. Ik had inderdaad al eens gedacht: zou het wel goed gaan daar?
    Gelukkig wel dus.
    Veel succes jullie.
  9. Pap en Mam:
    13 april 2010
    Jammer dat jullie die slang niet hebben opgegeten, daarvoor ben je dus nog wat te kort in Africa, dat was is onze tijd wel anders.....ha ha, het vlees lijkt een beetje op kip en was indertijd het eerste hapje vlees voor Anton.
  10. Majken:
    MMmmm Avaghon vs Santos.

Ja idd jammer van ligstuur en zadel, wat overigens bijna niet te geloven is van zo'n merk als Brooks!!! Maar laten we niet vergeten dat de Santos ook zo zijn mankementen heeft. Wat overigens vreemd genoeg niet genoemd is! heheh

Aangezien er een lekke band geweest is bij de Santos, iets afgebroken is (volgens een anonieme bron) en dat de remmen veel onderhoudt kosten.. moet dat ook overwogen worden....

De rechtvaardige stand als volgt:

Santos = 3
    Avaghon = 2
  11. Majken:
    13 april 2010
    BTW lekker gaan chillen he :)

greetzz Majken
  12. De verdediging:
    14 april 2010
    Het klopt dat een aantal onderdelen wat mankementen hebben gehad bij de Avaghon. Wat we vooral niet moeten vergeten, is dat de Rohlof naaf van de Santos (het duurste onderdeel van de fiets) olie blijkt te lekken. Alsof je een nieuwe auto koopt waarbij de motor, olie lekt. Gezien de waarde van dit onderdeel is het toch wel 2 punten voor Avaghon!
  13. Reinier Visser:
    14 april 2010
    Ha mannen,

Mooi verhaal, lekker kort idd (in tegenstelling tot die van Hermen zelf, haha). Jammer dat jullie niet bij hem op bezoek gaan..
    Ik betwijfel of het bedelen etc. in het oosten minder is, maar de corruptie iigv niet kan ik melden uit eigen ervaring (o.a. aan de grensovergan Mozambique-Zimbabwe). Het is er in ieder geval wel prachtig mooi en een beter klimaat.
    Veel succes met de verder reis!
    Groeten, Reinier
  14. Hein Bergman:
    18 april 2010
    Hoi neven,

Geniet van deze mogelijkheid en de vrijheid die je nu hebt. Het lijkt me een ervaring die je later veel zaken doet relativeren in het over georganiseerde vader/moederland. Via jullie ouders heb ik jullie website adres gekregen en ben al een tijdje op de hoogte gehouden van jullie reilen en zeilen. Zelf zou ik zo iets niet op de fiets hebben durven doen, voor zover ik daartoe de mogelijkheid heb gehad. T.z.t. zal er wel een fotoboek met ondertiteling op deze website komen, denk ik.
    Even een technische vraag: is deze website opgebouwd met WordPress of met Drupal ?
    Het ga jullie goed
    Hein
  15. Bart van Duynhoven:
    19 april 2010
    Dag manne,

Ik sprak vandaag toevallig .. Karelse (karelse boombeheer, kom zo ff niet op de voornaam) bij IPC, en hoorde dat jullie door afrika aan het fietsen waren!! Zeker wel gaaf zeg...
    Maak er een mooie tocht van en geniet er met name van!

Ik lees de verhalen

Groeten uit Brabant
  16. Anne:
    19 april 2010
    Hey Toon en de Piel,
    heerlijk verhaal en spannend joh! Ik lees ze dus ook maar niet voor het slapen gaan :p
    Ik ben van 't weekend weer in Zeeland, misschien kunnen we skypen? Jullie zitten nu vast lekker uit te rusten daar aan de kust. Niks te veel!
    Lekker genieten nog daar...
    Liefs Anne
  17. Niels en Anton:
    21 april 2010
    Hey Anne,
    ik zit i.d.d. te chillen bij de cape coast.
    Aanstaand weekend zitten wij weer in Accra en lijkt me leuk om te skypen..
    Ciaoooo
  18. Robbert:
    21 april 2010
    Ha mannen,

Goed om te horen dat alles in orde is met jullie!
    De verhalen zijn echt super mooi/spannend. Hebben jullie al zin om terug te komen of kan het niet lang genoeg duren daar in Afrika? Nog veel succes!

Groeten Robbert
  19. Helma:
    2 mei 2010
    Bedankt voor de mooie verhalen! Ik geniet er van! Nog mondelinge aanvullingen gehad van jullie familie, toen ik onverwachts nog in Sir was! GENIETEN MAAR HE!
  20. Majken:
    10 mei 2010
    Een *****vette safari!!! pas op met te dik worden anders zijn jullie zeer aantrekkelijk voor de leeuwen;)
  21. De verdediging:
    11 mei 2010
    Voor de diehard volgers van de website:

Ons originele plan om 3 dagen in Nairobi te blijven is uitgelopen tot 2 weken,omdat de megastad ons toch wel heel goed beviel. Morgen gaan we weer serieus aan de slag en hopen na 2 dagen in Tanzania te arriveren. Vanaf daar fietsen we richting Malawi.

Groeten, Niels
  22. Anne:
    13 mei 2010
    Hey jongens, pap, mam en ik willen van 't weekend graag met jullie skypen... we hopen jullie via deze weg te kunnen bereiken. Hoop dat t lukt.
    Liefs An
  23. Wencke & Sjoerd:
    14 mei 2010
    Hee!

Lees dit verhaal een beetje laat, maar het klinkt allemaal super vet! Leeft mijn t-shirt trouwens nog? :P Majken houd ons ook op de hoogte van de nodige details.
    Rustig aandoen allebei he.

Groetjes Wencke
  24. Niels en Anton:
    15 mei 2010
    Hey Anne(lin), pap en mam
    Vandaag aangekomen in Arusha (Tanzania). De komende 2 dagen hebben we weer een safaritrip :)
    Het internet is hier te traag om hotmail te openen..
    Aanstaande maandag proberen we via skype te contacten.
    Mijn tanzania nm: 0729057921

Groetjes en xje voor Annelin
  25. Roos Lombo:
    17 mei 2010
    Hallo broers Hulster,
    Mooie avonturen! Zijn jullie al weer wat kilootjes rijker? Is in Afrika wel een teken van welstand...
    Ik heb in Ghana een aantal dezelfde plekken als jullie bezocht, o.a. Kumasi en Cape Coast. Hebben jullie in de buurt van Cape Coast nog de 'canopy walk' door de boomtoppen gemaakt?
    Veel plezier in Oost-Afrika, safari njema!
    Groetjes, Roos Lombo
  26. Niels en Anton:
    18 mei 2010
    Hey Roos,
    Na 2 weken veel patat en kip eten zijn we weer terug op ons oude gewicht. Cape Coast wat echt een waar paradijs en ik lag 4 dagen op't strand en in het water. Te lui om de canopy walk te lopen...
    Ik verwacht in NL weer door de boomtoppen te kunnen lopen :)
    Groetjes
  27. Jan & Toto:
    20 mei 2010
    Prachtig!
  28. Conny en Jos:
    27 mei 2010
    Hallo mannen,
    Als de fiets het begeeft koop dan een kameel. Het zou opzien baren in Sir. Succes met jullie reis.
    gr. conny en jos.